مسافرت از دیرباز یکی از تفریحات و دغدغه های آدم بوده است که با گذشت زمان، شکل آن تغییر كرده و اهداف مختلفی طی آن دنبال می شود. محل اقامت یکی از اضلاع مسافرت است و هتل رایج ترین آن هتل,مشهد,هتل آپارتمان,رزرو هتل, قیمت هتل .


هتل اترک مشهد
گزینش نوع هتل به مسائل مختلفی از قبیل میزان بودجه، هدف از سفر ... بستگی دارد. هتلی که طبق تعاریف معمول، کاملترین و بهترین نوع سرویس دهی را دارد، مسلما گرانترین نوع هتل است. بر همین اساس هرچه ستاره ها کمتر باشند توقع سرویس خدمات کمتری می رود. از اینرو این پرسش بیان می‌شود که آیا ستاره های زیاد واقعا نشانگر خدمات خوبتر هستند فقط توجیهی است برای پرداخت پول بیشتر هتل,مشهد,هتل آپارتمان,رزرو هتل, قیمت هتل .
در ابتدا رده بندی هتل بر این اساس معین شد که مشتری چه نوع خدماتی را تقاضا می‌کند و توقع او از هتل تاچه حدی است. شاید این رده بندی برای هتل ها نوعی تبلیغ باشد و هتل ها با این کار برای خود جایگاهی معین کنند، اما با آنچه مسلم است درجه رده بندی هتل بر طبق ستاره های آن، تعریف نوع تنوع خدمات آن است هتل,مشهد,هتل آپارتمان,رزرو هتل, قیمت هتل. تا کجا می توانیم خدمات را جهت هتل ها تعریف کنیم، تعداد شمارش این خدمات تا کجا می توان باشد؟
طبق نظریات هتلداری 30 راه جهت درجه بندی هتل ها در جهان وجود دارد که که اما در سیستم شناسایی بین‌المللی ستاره هتل مد نظر قرار می گیرد ولی بعضی از کشورها در سیستم داخلی خود شناسه های دیگری را ملاک قرار می دهند که مهمترین آنها به این شرح است: سیستم ستاره گذاری از یک تا پنج (كه در اکثر کشورهای اروپائی رایج است)، سیستم حروف الفبا مثل A،B،C،D ،...( که در یونان رایج است) ستاره های هتل نیز طبق تعارف با این حروف هم درجه بندی می شوند مثل چهار ستاره A، سیستم Crown که در بریتانیا رایج است. در کشور آلمان درجه بندی هتل ها به چند گروه تقسیم می شوند: توریست کلاس(یک ستاره)، استاندارد کلاس (دو ستاره)، کامفورت کلاس (سه ستاره)، First class (چهار ستاره)و Luxury Class (پنج ستاره). تعدادی از هتل ها مثل هتل آسری مان، متل ها و... اصلا در مقوله ستاره قرار نمی گیرند و به نوعی دیگر امتیازبندی می شوند. در حرف های محاوره ای خاطرات سفر گفته می شود که برای مثال هتل سه ستاره در فلان کشور مثل هتل پنج ستاره در کشور ماست به عکس. واقعیت این است که طبق استانداردهایی که تعریف می شود این ناهمگونی ستاره ها را در کشورهای مختلف به آسانی می توان دید به قول مشهور بسیاری از این ستاره ها غیراستاندارد و به عبارتی دوست ها ه داده شده اند ستاره ای رسمی که حاکی از کیفیت باشد بسیار نادر است.
آنچه به تجربه ثابت شده این است که هیچگاه دو هتل پنج ستاره حتی در یک شهر مثل نیستند.
این ناهمگونی از نظر تعداد اتاق، شکل کریدور ها، تعداد سالن ها رستوران ها و... به روشنی دیده می شود. محل قرار گرفتن هتل نیز با اهمیت است. بعضی هتل های پنج ستاره در بافت سنتی و تاریخی شهر قرار دارند و هتل دیگر در حاشیه شهر. امروز که شاهد تهیه هتلی با نام و نشان پنج ستاره در یک مجتمع بزرگ تجاری هستیم.
اینکه کدامیک از این هتلها ارجحیت دارد. باز به سلیقه برمی گردد، بعید است سازمانی برای استانداردسازی هتل ها این مسائل ناهمگون را اولویت بندی نماید . آنجاکه یک سری ملاک و معیارهای از پیش تعریف شده، برای ستاره های مختلف وجود دارد.
هرچه ستاره هتل بالاتر باشد، تکنولوژی و سرویس های پیشرفته تری در آن وجود دارد و به قول مشهور به روز است.
به عنوان مثال تا چند سال پیش چیزی به نام اینترنت وجود نداشت اما امروز که آسان ترین اطلاعات با اینترنت رد و بدل می شود. از اجزا لا ینفک هتل با ستاره های بالا کافی نت (مرکز اینترنت) است یا اینکه هتل پنج ستاره دارای فروشگاه های متعدد و موردنیاز مسافر است.
درحالیکه لازم ه بقیه ستاره ها چنین موردی نیست. در این ارزیابی ها سه اصل کلی امتیازبندی می‌شود که عبارتنداز: امور ساختمانی و تاسیساتی و مکان قرار گرفتن هتل، امور مربوط به نوع سطح سرویس و خدمات تجهیزات (کمیت کیفیت خدمات رفاهی موجود در هتل)، امور مربوط به مدیریت، نیروی آدم ی و روش .
فرق در استانداردهای زیاد به سازماندهی آن هتل نیز برمی گردد که در راس آن استادارد سرویس دهی است. به عنوان مثال گروه کارکنان در یک هتل پنج ستاره بسیار باتجربه و آموزش دیده اند. آنچه با اهمیت است مسلم است راضی نگه داشتن مساله پسندترین مشتری در یک هتل که کار آسانی نیست، آن مشتری بسیار ریزبین نکته سنج است از کوچکترین موردی می توان خرده بگیرد.
بر طبق تجارب شخصی خود چه به عنوان کارمند در چند هتل اصفهان و چه به عنوان مسافری که هتل با ستاره های مختلف را تجربه کرده ، آنچه جهت یک مسافر در هر هتلی با هر ستاره ای با اهمیت است ابتدا ادب و احترام کارمند هتل است. نمی دانم متخصصین هتلداری به این موضوع آیا ستاره ای می دهد نه، ولی آنچه باعث می شود مسافر دلخور شود و خاطره ای بد در ذهن او نقش بندد، همین مورد است. مسافر با هر منظوری از مسافرت در شهر دیگر دچار نوعی اضطراب است و در هتل شاید به ونوعی به دنبال آرامش منزل خود باشد. مسافر طعم بد غذا، ملحفه چروکیده آب سرد حمام را فراموش می نماید ولی بی اعتنایی و بدرفتاری کارمند هتل تا ابد در ذهن او می ماند و از ستاره های آن هتل می کاهد. شاید لبخندی دوست ها ه سبب شود که شب راحتی در بالش سنگی هتل با آرامش به صبح رساند.